Otužilci: chodí bosi ve sněhu, milují ledovou vodu, a užívají si ji kdykoli je to možné. Chtěli byste i vy s otužováním začít? Máme pro vás pár tipů, jak na to, aby to bylo bezpečné a zdraví prospěšné.

 

Pokud se často potýkáte s nachlazením nebo rýmou, je právě otužování jednou z cest, jak svou imunitu pořádně nabudit. Jako se vším ale dobré začít postupně a zlehka. Pokud byste hned skočili do ledové řeky, přivodili byste si spíš spoustu trablů než nabuzení imunity. Možná si teď říkáte, že to dá rozum a proč to vůbec píšeme, ale divili byste se, kolik lidí „se toho nebojí“ a vrhají se do všeho – včetně otužování – bez rozmyslu a po hlavě.

 

Pěkně postupně

Zásadní je postupovat pomalu. Nejjednodušší způsob je při každodenním sprchování ubírat teplotu vody na chladnější a chladnější, až se časem dopracujete až ke studené vodě. Postupně čas strávený v chladné vodě prodlužujte.

Začít ale můžete i rovnou venku – nejlépe tak, že koncem léta, když se začne ochlazovat, nepřestanete chodit plavat ven, a pokračujete až do zimy. Voda chladne postupně, zvyknete si. A jak rychlý je otužilecký progres? Pokud jste člověk zdravý a v dobré kondici, začnete v září a alespoň dvakrát týdně pravidelně plavete ve venkovní vodě, můžete už na Štěpána vyrazit na tradiční otužileckou akci Memoriál Alfreda Nikodéma.

 

Pravidelnost nade vše

Pravidelnost je jedním z otužileckých pravidel. Stejně jako když cvičíte, tělo si na danou činnost zvykne. Platí to i u otužování, tělo si odolnost vůči chladu taky vypěstuje a nějakou dobu si ji drží. A stejně jako u sportu platí, že jakmile se do toho pustíte a vydržíte, po nějaké době už se bez tohohle zážitku zkrátka neobejdete! Smočení v ledové vodě ve skutečnosti nijak zvlášť úžasné není, na tom se shodnou i zkušení otužilci, ale ten pocit, když vyjdete z vody! Tělo vyplaví endorfiny a najednou jste zaplavení euforií.

 

Co když se ale pravidelnost přeruší?

Že by vám doma přestala téct studená voda asi nehrozí, co když se ale třeba nachladíte? V takovém případě byste měli určitě otužování omezit – a to ať jste začátečníci, nebo zkušení tužiči. Tělo si samo řekne, jestli studenou vodu zvládne, nebo by radši mělo pár dní „padla“. Abyste si ale udrželi onu odolnost vůči chladu, můžete si v době lehčí nemoci jako je nachlazení nebo rýma alespoň sprchovat nohy studenou vodou, a postupně se vrátit k studené sprše celého těla. Vždy ale dbejte na to, „co vám tělo říká“, anebo se poraďte s lékařem.

Poprvé do venkovních vod

Plavat můžete v rybníce, jezeře, lomu, potoce nebo řece, je to jen na vás, vašich možnostech a chuti. Řeky mají u nás i v létě jen mezi 15 a 20 °C (v zimě pak od 0 do 10 °C), a to jsou teploty, které jsou pro začátečníky i tak dost nízké. Proto se před tím, než do řeky vejdete, vždy rozcvičte. Nejen že snížíte riziko křeče, ale také poranění svalů. Také byste neměli na břehu otálet, ale do vody vstoupit pěkně plynule a bez zastavování. Pro začátek stačí zůstat ve vodě jen pár desítek vteřin nebo minut. Čím budete zkušenější, tím déle vydržíte, ani zkušeným otužilcům se ale nedoporučuje zůstávat v ledové vodě déle než 20 minut.

 

Pro silnou imunitu

Kromě dobrého pocitu je otužování skvělé i pro posílení imunity. Už přibližně po dvou měsících každodenního otužování pocítíte, že je vaše odolnost vůči nemocem mnohem vyšší, a jen tak nějaké nachlazení, chřipka nebo angína si na vás nepřijdou. Asi se ale shodneme na tom, že otužování není pro každého.

Pokud jste zdraví, klidně s postupným otužováním ve sprše začněte, než ale poprvé vstoupíte do ledového rybníka nebo řeky, není od věci svůj úmysl zkonzultovat s lékařem. Právě pro intenzivnější otužování nebo přímo plavání v hodně studené vodě je dobré mít jistotu, že je vaše srdce zdravé a máte v pořádku tlak.

 

Pozor i na zranění

Také dejte pozor, pokud máte nějaké zranění, které by se nemělo dostat do kontaktu s říční nebo rybníkovou vodou. V té se nachází množství mikroorganismů, které můžou způsobit rozvoj infekce v ráně. Když se člověk noří do ledové vody, soustředí se spíš na to, jak moc je to studené. A tak se může poměrně snadno stát, že pak vyjdete na břeh s rozseknutou nohou nebo odřeným kolenem. Rozhodně byste tedy v tašce, kterou s sebou na ledovou koupačku berete, měli mít přibalenou lékárničku s dezinfekcí pro případ drobného poranění.

 

TIP!
Jak správně ošetřit drobné poranění?

Takové poranění, pokud je znečištěné např. hlínou nebo prachem, nejprve opláchněte čistou vodou, a následně na ránu nebo postiženou kůži aplikujte 1–3 ml dezinfekce Betadine (dávka závisí na rozsahu poranění / postižení) a opatrně potřete – pokud možno sterilně – s přesahem na zdravou kůži alespoň 1,5 cm. Poté (opět pokud možno sterilně) překryjte obvazem nebo náplastí.
Ať se Vám všechna poranění obloukem vyhnou!

 

 

Děti a otužování

Pokud jedince netrápí nějaké zdravotní potíže, otužovat se může v jakémkoli věku. Možná vás to překvapí, ale otužovat můžete i úplně malé miminko hned po šestinedělí. To chce ale samozřejmě velkou míru citu a jemný přístup – začít můžete například otíráním miminka studenou žínkou, nebo rychlou chladnější sprškou. U větších dětí můžete z otužování udělat i hru – třeba že studená sprcha trvá jen tak dlouho, než děti odříkají krátkou říkanku. I zde je však lepší vše zkonzultovat s lékařem, abyste měli jistotu, že pro vaše dítko je otužování to pravé.

 

A co nastávající maminky?

Jak se říká, těhotenství není nemoc, a tak se klidně může otužovat i těhotná žena. Tady ale více než jinde platí všeho s mírou, naslouchejte svému tělu a případně svůj otužovací záměr konzultujte s lékařem. Pokud byste měla strach, že by miminku v bříšku byla zima, tak toho se bát určitě nemusíte – děťátko je opravdu dobře chráněno, takže chlad z vody se až k němu určitě nedostane.
Maminky, které kojí, by ale měly vědět, že je lepší nakrmit svého drobečka ještě před ledovou koupačkou. Po plavání totiž pár desítek minut trvá, než mléko „rozmrzne“. Studená sprcha ale takové účinky nemá, leda byste v ní strávila několik dlouhých minut.

 

Otužováním k veselé mysli

Jak je vidět, otužování člověku může úplně změnit život. Kromě posílení imunity a lepší nálady si vybudujete zvyk. Posílíte i cílevědomost a ambicióznost, naučíte se překonávat sebe sama a pouhá pohodlnost vás už nezastaví. To jsou vlastnosti, které se hodí i v ostatních oblastech života. Co vy, necháte se inspirovat?