Právě dnes, 7. dubna, v den, kdy vychází tenhle článek, slavíme Světový den zdraví. Už od roku 1950, kdy Světová zdravotnická organizace (WHO) rozhodla o tomto datu, si připomínáme pravou hodnotu našeho zdraví. My vám ke Dni zdraví přinášíme několik rad, jak své tělo podpořit tak, aby proti všemožným neduhům fungovalo jako silný obranný štít.

Ono přání „hlavně hodně zdravíčka“, které si tak nějak automaticky přejeme při každých narozeninách, v posledních desetiletích díky proočkovanosti a skvělé péči našich zdravotníků zdánlivě trochu pozbývalo na hodnotě. „Hodně štěstí a zdraví“ jsme brali spíš jako frázi, nad kterou jsme nijak zvlášť nepřemýšleli, než jako opravdové přání. A pak přišel rok 2020, a tohle slovní spojení najednou opět získalo na významu…

Stejně tak nám události roku 2020, které stále přetrvávají, otevřely oči při pohledu na lékaře, zdravotní sestry i ostatní zdravotnický personál. À propos, víte, že Den zdraví vznikl i jako uvědomění si důležitosti těchto úžasných profesí?

 

Riskování dnes není na místě

Obzvlášť v současnosti bychom měli být ohleduplnější a opatrnější než obvykle. Neměli bychom nejen při sportu nebo za volantem zbytečně riskovat, lámat rekordy a pokoušet osud. Zdravotníci jsou na pokraji sil, a měli bychom proto dbát na to, abychom jim nepřidělávali práci. Prevence je proto vždy lepší řešení.

Nějakému tomu drobnému poranění se asi stejně nevyhneme, obzvlášť pokud máme doma malé nezbedy. Odřených kolen, říznutí při vaření nebo škrábance od domácích mazlíčků, to se stane raz dva. I drobné poranění nás může překvapivě potrápit, pokud se v ráně rozvine infekce.

 

JAK SPRÁVNĚ OŠETŘIT DROBNÉ PORANĚNÍ?

Takové poranění nejprve opláchněte čistou vodou a následně na ránu nebo postiženou kůži aplikujte 1–3 ml dezinfekce Betadine (dávka závisí na rozsahu poranění / postižení) a opatrně rozetřete – pokud možno sterilně – s přesahem na zdravou kůži alespoň 1,5 cm. Poté (opět pokud možno sterilně) překryjte obvazem nebo náplastí.

 

 

Plán na dnešní den? Zkontrolovat lékárničku!

Mějte proto svou domácí, ale i cestovní lékárničku vždycky vybavenou. Co by v lékárničkách nemělo chybět jsme psali v jednom z předchozích článků. Základem jsou léky proti bolesti, zažívacím problémům, na alergii, a samozřejmě také obvazy, náplasti, sterilní čtverečky a dezinfekce Betadine. Tu ocení každý, kdo se rád vyhne bolesti. Je totiž na bázi jódu, a díky tomu při aplikaci nepálí. Navíc má výrazné žlutooranžové zbarvení, takže přesně vidíte, kde byla aplikována.

 

TIP

Víte, jak poznáte, že dezinfekce Betadine ztrácí účinek? Jednoduše díky zbarvení!
Za běžných okolností má dezinfekce Betadine silně žlutohnědou barvu, jakmile začne blednout, znamená to, že její účinnost se vytrácí.

Nezapomeňte také lékárničku pravidelně kontrolovat a léky po exspiraci správně zlikvidovat. A tím opravdu nemyslíme vyhodit je do koše nebo do toalety, tam by mohly napáchat velkou neplechu. Prošlé léky vždy odneste do lékárny, kde budou odborně zlikvidovány.

 

Imunita jako alfa i omega

Kromě opatrnosti při činnostech, kde může vzniknout zranění, je důležité své tělo chránit i zevnitř. Podpořte proto svou imunitu. Právě ta brání naše zdraví, a aby správně fungovala, je důležité o ni dbát a aktivně ji posilovat. Nikdy nevíme, „kde co lítá“, a právě díky silné obranyschopnosti naše tělo tato rizika ustojí. Někteří lidé mají silnou odolnost vrozenou, přestože se jejich životní styl třeba nedá nazývat jako zdravý. Přesto jejich obranyschopnost svůj úkol zvládá na jedničku. I člověk, který o svou imunitu musí pečlivě dbát, si ji může „vytrénovat“.

 

TŘI TIPY PRO POSÍLENÍ IMUNITY

 

1. TIP: A, B, C, D… vitaminová abeceda

Mezi ty nejdůležitější vitaminy pro podporu imunity patří vitaminy C a D. Vitamin C nám pomáhá především během nachlazení, málokdo však ví, že je to právě „céčko“, které bychom měli tělu dodávat, pokud jsme ve stresu. Doporučený přísun denní dávky pro zdravého dospělého jedince činí 200 miligramů denně. Doplňování vitaminu C si navíc můžeme skvěle užít – je totiž obsažen hlavně v citrusových plodech, melounech, jahodách, ale také brokolici, květáku nebo paprice – mňam!

Kromě nejznámějšího obránce imunity je důležitým prvkem vitamin D. Působí protizánětlivě, samozřejmě dělá dobře naší imunitě, a dokonce zabraňuje zubnímu kazu. Vitamin D tělu dodává sluneční svit, takže se mu (ale s opatrností) vystavujme, co to jde. Získat ho můžeme také formou doplňků stravy nebo stravou z ryb, hovězího masa nebo vajec.

 

2. TIP: Otužování

Téma, o kterém jsme psali samostatný článek a dokonce i natočili video. Otužování je nedílnou součástí posilování imunity, během něj se v těle zvyšuje hladina leukocytů i cytokinů, která zajistí rychlejší ochranu před nežádoucími látkami, které vstupují do těla. Pokud si netroufáte na plavání v přírodních vodách, dokud není alespoň 25 °C ve stínu, nezoufejte, otužovat se můžete i ve sprše. Když budete střídat studenou a teplou, žíly a cévy se budou přizpůsobovat změně teplot, ve správnou chvíli se stáhnou nebo naopak rozšíří. S lehkou nadsázkou se dá mluvit o „žilní gymnastice“, která udržuje tělo v přirozeném režimu.

Také si můžete při procházkách na chvíli sundat bundu a vystavit se chladnému vzduchu. Pokud to nepřeženete, nestane se nic víc, než že vám bude zkrátka chvilku zima. Postupem času vám chlad přestane vadit, a dokonce začnete chodit méně nabalení.

Pravidlem ale zůstává, že každý by se měl s otužováním seznamovat postupně a než se do něj vůbec pustí, měl by svůj úmysl zkonzultovat s lékařem.

3. TIP: Upravte jídelníček

Víte, že až 70 % imunity je umístěno ve střevech? Při posilování obranyschopnosti je proto velmi důležité neopomíjet stravu. Jak začít?

Je vhodné omezit cukr, protože je to právě ten, který zamezuje bílým krvinkám pohlcovat nežádoucí bakterie uvnitř střeva. Namísto sladkostí si tak během svého „imunitu posilujícího režimu“ zobněte raději cereálie nebo ovoce. Chuť na sladké zaženou stejně dobře, a střevní sliznice načerpá sílu pro boj s mikroorganismy.

V případě, že máte potíže se zažíváním nebo užíváte antibiotika, nezapomeňte doplňovat probiotika. V celkovém budování své imunity hraje právě správný přísun probiotik významnou roli. Správná výživa dokáže tělu skvěle pomoci i při hojení ran.

 

Kdo by to byl řekl, že právě pro hojení ran je skvělý tandem probiotika + dezinfekce. Pokud tedy budete posilovat imunitu a každé poranění vydezinfikujete, k tomu dodáte pobyt na slunci, stravu bohatou na ovoce a zeleninu a hlavně veselou mysl, mikroorganismy budou mít velmi výrazně sníženou šanci se přes tenhle obranný štít probít.